Státní zástupci mají své vrchní státní zástupce v Brně a Olomouci. Dále máme Nejvyšší správní soud v Praze.
Všechny složky policie musí být podřízené ministru vnitra. Státní zástupci (prokurátoři) jsou žalobci, kteří zastupují stát před mocí soudní. Rovněž jsou součástí moci výkonné. I za činnost státních zástupců musí být zodpovědný ministr vnitra.
Tak jako v armádě, tak v policii musí platit hierarchie.
Předseda Ústavního soudu kritizoval třístupňové uspořádání. Domnívám se, že měl na mysli organizaci státních zástupců. Problém není v uspořádání, ale v pravomocích. Jestliže některá složka vyšetřovatelů dojde k závěru, že mohlo dojít k porušení zákona, (objevila skutek, nebo činnost), která by mohla být porušením zákona nebo trestným činem, je její povinností předat zjištění soudu. V žádném případě se nesmí identickým skutkem zabývat několik vyšetřovatelů. Taková činnost je zbytečná a vede k opakovanému soudnímu rozhodování.
Organizace státních zástupců je špatná. Všechny řešené případy se musí řídit z jednoho centra. Vedoucí Státní zástupci jednotlivých krajů musí seznamovat Nejvyššího státního zástupce o řešených případech. Žádosti o posouzení důkazů může soudu podávat pouze ten státní zástupce, který má souhlas od Nejvyššího státního zástupce. V takovém případě je možná pravomoc Nejvyššího státního zástupce vracet důkazní materiál vyšetřovatelům.
Ústavní soud je instituce, která má málo společného s právním státem. Obrnil se nařízením, že pouze advokáti mohou podávat stížnosti k tomuto soudu. Když nezákonnost naleznou, má být jejich povinností zrušit zákonná nařízení a postupy, které k nezákonnosti vedly. To Ústavní soud nečiní. Obecná úcta k této instituci jim vyhovuje. Spolu s prezidentem jsou zodpovědní za morální stav národa.
Páni zákonodárci.
Okamžikem, kdy byla po volbách utvořená nová vláda, je vaší povinností starat se o práva a povinnosti občanů, nikoliv boj o vaše posty a získávání finančních prostředků pro vaši stranu.
Soudcům je třeba připomenout, jaké jsou základní postuláty právního státu. Dovolil jsem si navrhnout potřebné doplnění a úpravu současných právních norem takové, které zaručeně vrátí republiku mezi právní státy:
§ 1. Hierarchické uspořádání lidského poznání a právních norem tvoří zákon, podle kterého soudci rozhodují. Jsou to:
(1) Zákony přírodních věd, matematiky, nejnovější poznatky věd lékařských a technických,
(2) Ústava, Listina základních občanských práv a svobod,
(3) nařízení a doporučení nadnárodních orgánů, kterých je republika členem (EU, NATO),
(4) zákony a zákonná nařízení uvedené ve Sbírce zákonů,
(5) nařízení institucí a osob, které jsou zmocněné nařízení vydávat.
§ 2. O vazebním zadržení občana rozhoduje soudce, který se stává jeho zákonným soudcem.
§ 3. V soudním řízení musí soud vyhodnotit každý předložený důkaz.
§ 4. Soudnictví je dvoustupňové. Každý spor má nárok na dva zákonné soudce, případně rozhodnutí dovolacího soudu.
§ 5. Státní úředníci plní cíle, které si současná vláda stanovila. Vedoucí státních úřadů jsou za to zodpovědní.
§ 6. Lichva je trestný čin. Vláda stanoví podmínky, kdy se půjčka stává lichvou.
Přijetím těchto "doplňků" parlamentem se z republiky stane právní demokratický stát. Pravda bude nejvyšším kriteriem každého sporu.